patiËntenportaal
Multiple Sclerose (MS)

Multiple sclerose (MS) is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel. Anders dan vaak gedacht wordt, is multiple sclerose dus geen spierziekte. Bij MS gaat het isolerende laagje rondom de zenuwbanen (de myelineschede) langzaam stuk. Daardoor kunnen de zenuwprikkels niet meer goed geleid worden door de zenuwbanen. De gevolgen van MS zijn zeer ernstig. Zo resulteert het in verlammingsverschijnselen. De oorzaak van MS is nog onduidelijk, maar een auto-immuunziekte lijkt het meest waarschijnlijk.

MS openbaart zich bij volwassenen meestal tussen het 20e en 40e levensjaar, in ieder geval tussen 10 en 50 jaar oud. In gebieden met een gematigd klimaat (zoals Nederland) behoort multiple sclerose tot de meest voorkomende chronische zenuwziekten. In Nederland zijn er ongeveer 17.000 mensen met de ziekte (1 op de 1000). De oorzaken van MS zijn onbekend. De ziekte MS is vooralsnog niet te genezen.

Onze ervaring met patiënten met MS is, dat de meesten patiënten heel goed weten wat MS inhoudt en welke behandelingen er mogelijk zijn. De hulpvraag naar ons toe is meestal hoe om te gaan met de beperking(en) en welke oefeningen er gedaan kunnen worden om problemen met lopen, opstaan en zitten te kunnen verminderen.

Eric Bousema