vervolgfoto

Artrose (‘slijtage’) is een aandoening van kraakbeen in het gewricht.

In een gewricht komen twee botten bij elkaar. Om het bot heen ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen.
Bij artrose verslechtert de kwaliteit van het kraakbeen of verdwijnt deze helemaal. In een enkele geval ontstaat er pijn doordat de beschermlaag verdwenen is, maar meestal is de pijn afkomstig vanuit de omliggende pezen en het gewrichtskapsel.
Deze worden door het verminderde kraakbeen zwaarder belast, waardoor er ontstekingen ontstaan. Bij deze ontstekingen komen (afval)stoffen vrij. Wanneer het gewricht niet in beweging is, stapelen deze stoffen zich op. Hierdoor ontstaat de bekende ochtend- of startstijfheid. Als het gewricht even bewogen heeft, worden deze stoffen weggepompt en verminderen de stijfheidsklachten.

Bewegen bij artrose is echter niet alleen belangrijk om de stijfheid te verminderen.
Door niet te veel maar ook niet te weinig te bewegen, wordt het kraakbeen in een zo optimaal mogelijke conditie gehouden. Dit vertraagt de klachten. Daarnaast heeft gedoseerd bewegen een ontstekingsremmend effect. De werking hiervan is vaak net zo goed als een standaard ontstekingsremmer. Tenslotte worden het gewrichtskapsel en pezen minder zwaar belast wanneer de omliggende spieren beter getraind zijn. Dit vermindert ook de ontstekingsactiviteit.

Spreekuur
Wij hebben een spreekuur waar u meer informatie hierover kunt krijgen. U krijgt uitleg over oefeningen en tips om beter met de artrose om te kunnen gaan. Ook leggen we u uit wat de risicos’ zijn. Bovendien kunnen we  u informeren over wat er nog meer mogelijk is indien u artrose ervaart (medicatie en operatie).

Beweegprogramma
Voor artrose heeft het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) een beweegprogramma ontwikkeld. Deze zal in het teken staan van het versterken van de spieren rondom de heup en knie. Daarnaast zal de conditie verbeterd worden zodat u in staat zult zijn om dagelijks 30 minuten te bewegen.

Bijna 80% van de mensen ervaart door beter te bewegen minder pijn. De artrose verdwijnt er niet door, ze kan wel verminderen, maar deze mensen kunnen dagelijkse activiteiten wel weer zonder storende pijnklachten uitvoeren! Het programma duurt 2 maanden (2 x per week) en kan met 2 maanden (1 x per week) worden verlengd indien het nodig is.

Voor meer informatie kunt u terecht op: www.join2move.com

Eric Bousema