patiËntenportaal
vervolgfoto

Dry Needling

Dry needling is een behandeling binnen de fysiotherapie die gericht is op het verbeteren van (chronische) spierklachten. Met dry needling worden spierverhardingen (triggerpoints) geprikt met een dunne acupunctuurnaald waardoor een reset van deze triggerpoints optreedt. Deze reset geeft de spier zijn normale functie terug, waardoor zowel ontspanning als aanspanning verbetert. Verbetering van klachten is meestal direct voelbaar.

Dry needling valt binnen het domein van de fysiotherapeut en wordt dan ook vergoedt via de fysiotherapiebehandelingen binnen uw eventuele aanvullende verzekering. De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tennis– of golferselleboog, e.d. Bij langer bestaande klachten zijn er vaker meerdere spieren betrokken.

Wat zijn triggerpoints?
Triggerpoints zijn hard aanvoelende plekken (“knopen”) in een spier, die naast lokale drukpijn ook vaak uitstralende pijn veroorzaken op andere plaatsen in het lichaam (referred pain).

Hoe ziet een dry needling behandeling eruit?
Door gericht met een naaldje te prikken in de spierverhardingen worden deze losgemaakt. Het doel is het opwekken van een zogenaamde ‘local twitch respons’ (een korte spiersamentrekking) waarna deze spier zich meer ontspant. Bij langer bestaande klachten zijn er meestal meerdere spieren bij betrokken. Deze spieren betrekken we ook in de behandeling. Vervolgens is het advies om deze spieren te rekken en uiteindelijk de spieren weer voldoende belastbaar te maken middels oefentherapie.

Wat voelt u van de behandeling?
De reset van een triggerpoint is voor de patiënt voelbaar als een 'local twitch respons', een korte spiersamentrekking. Dit gaat zo snel dat u meestal even schrikt en dit kan soms iets pijnlijk aanvoelen. De spier wordt hierna soepeler, vaak merkt u direct een verbeterde bewegelijkheid en minder pijn. Tijdens de eerste behandeling zullen we ons beperken tot het aanprikken van een paar spieren om uw reactie op de behandeling te testen.

Voor aanvullende informatie, zie Dryneedling.nl

Luc CremersMaartje de Vries en Pacalle Hammer